top of page

Az önismeret útján –
néha drámával, néha nevetéssel

Ki vagyok én? Jó kérdés.
Tudatosan már 10 éve keresem a választ. És te?

Az alapötlet

A Visszhang Önismereti drámacsoportot egy olyan művészeti vízió hívta életre, amelyben a drámapedagógia módszertanát ötvözzük a pszichológia analitikus módszereivel. A különböző korosztályú csoportok heti rendszerességű, 2 órás foglalkozások keretében olyan kreatív gyakorlatokat oldanak meg, amelyek során a saját élményeiket, gondolataikat osztják meg a többiekkel. Mindezeket sokszor fiktív történeti keretbe helyezve távolítjuk, így válik egy külső nézőpontból is megvizsgálhatóvá a szubjektív élethelyzet.
Fontos, hogy ebben a folyamatban mindenki azt és annyit oszt meg magáról amennyit szeretne és addig vesz részt ezekben a helyzetekben ameddig az neki komfortos. 

 

Az alkalmakat Bakonyvári Krisztina, drámapedagógus és Bakonyvári Barbara, pszichológus facilitálják. Az első félév ALAPOZÓ műhelyt követően az addig összegyűjtött tapasztalatok egy saját történetekből születő színházi előadás létrehozásába csatornázódnak az ALKOTÓ műhely keretében.
Ez az innovatív művészeti kísérlet arra hivatott, hogy az alkotás és a művészeti önkifejezés élményén keresztül segítse a mentális jóllétet és a személyiség fejlődését.

Ki vagyok én?

BDG_3784 (1).jpg

Kommunikátor, drámapedagógus, színházpedagógus, illetve színházi nevelési- és színházelméleti szakember.

Ki vagyok én? Az egyik legnehezebb kérdés és tudatosan kb. 10 éve gondolkozom a válaszon. 

16 évesen koromban lettem diákszínjátszó és akkor beszippantott ez a számomra misztikus világ, ahol minden lehettem, ami a való életben nem voltam. Leginkább bátor.
 

Ezzel egyidőben kerültem önkéntesként olyan színházi projektekbe, ahol értelmi fogyatékossággal élők emberekkel, illetve mélyszegénységben élő gyerekekkel foglalkoztam. Mindkét kisebbségi csoport alapvetően változtatta meg a személyiségem: itt tanultam alázatot, itt tapasztaltam meg, milyen, amikor nincs válaszom és itt kaptam először feltétel nélküli elfogadást is. Ezt az érzést azóta sem engedtem el, mert rájöttem, milyen kevés helyen kaphatok ilyet valóban.
 

A drámapedagógiával és a színházi neveléssel a Katona József Színházban és a Nyitott Körben ismerkedtem meg. Itt olyan biztos rendszert és alapokat tanultam, amire máig támaszkodom a szakmai munkám során. A színész-drámatanári feladatkörben rákényszerültem arra, hogy önreflexíven legyek jelen helyzetekben. Ez baromi érdekes és egyben elképesztően ijesztő volt. Itt jöttem rá, hogy fogalmam sincs, ki vagyok. 
 

Ezután kezdtem el olyan színházi előadásokat rendezni, amelyekben saját történetekkel, élményekkel dolgoztunk. Mindegyik projekt egy-egy fontos életszakaszom egy-egy meghatározó állomása, amik kapcsán újabb és újabb igazságokra jöttem rá arról, hogy hogyan működöm és, hogy miért is működöm úgy. Ezeket pedig általában egy-egy elhatározás követte, hogy miben szeretnék változni. Na ez a legnehezebb rész.
 

Közben több helyen kaptam lehetőséget arra, hogy középiskolás korosztálynak önismereti fókuszú foglalkozássorozatot tartsak. Mindig ledöbbenek, hogy mennyivel tudatosabbak, mint én voltam ennyi idősen.  Az pedig egyenesen lenyűgöz, hogy milyen őszinték tudnak lenni saját magukkal. Szeretnék tenni azért, hogy ezt a képességüket ne veszítsék el.
 

Később felnőtt önismereti csoportom is lett. Olyan édesanyákkal dolgoztam, akik atipikus gyermeket nevelnek. Ennyi életigenlést és pozitivitást is rég láttam, mint ami bennük van. Ez egy újabb tükör nekem. 
 

Most itt tartok. Hiszem, hogy egy folyamatban, aminek remélem, nem lesz vége. Mert az azt jelentené, hogy azt képzelem, nincs már min dolgozni. Pedig mindig érdemes dolgozni önmagunkon.

A Visszhang önismereti drámacsoport egy szerelemprojekt. A saját önismereti utam élményeinek a hatására kezdtem bele. Borzasztó hálás vagyok a bizalomért, amit a résztvevőktől kapok és elképesztően inspirál a bátorságuk, hogy belevágnak ebbe a kalandba velem!

Módszer

A drámapedagógia és a pszichológia
találkozási pontjában született a Visszhang ötlete.
 

  • Reflexiós helyzetek

Sok reflexiós helyzettel segítjük, hogy többféle nézőpontot egyidejűleg vizsgáljunk. Mindezt ítélkezéstől és minősítéstől mentesen, az asszertív kommunikáció segítségével tesszük.
 

  • Színház, mint közös nyelv

A kreatív önkifejezés mindenkinek sajátja. Nem a tehetségen, képességeken, adottságokon múlik az, hogy ki képes alkotni. Pusztán azon, hogy van-e körülötte egy olyan támogató közeg, amiben van bátorsága és motivációja megnyílni, kísérletezni. Ezt a közeget közösen teremtjük meg a résztvevőkkel.
 

  • Játék

A játék örömét felnőtt korban is nagyon fontos megőrizni és megélni! Segítségével letesszük a mindennapok terheit, tiszta lapot nyitunk és készen állunk valami új befogadására. Egy-egy játék során észrevétlenül, tapasztalati úton tanulhatunk a saját működésünkről, a közösséghez való viszonyunkról. Éppen ezért minden alkalom elengedhetetlen része a felhőtlen, jókedvű, vidám játékhelyzet megteremtése.

  • Mesélni és hallgatni

A gyakorlatok lehetővé teszik a mesélői és a megfigyelői szerepkört is, miközben felszabadítanak a közléskényszer alól.
Mások történeteinek a megismerése, mások véleményének és nézőpontjának a megértése olyan új szempontot jelenthet a saját élethelyzetünk értékelésekor, ami magában rejti a felismerések és a változás lehetőségét.

  • Közösségiség

 Az első alkalomra még idegenekként érkezünk meg és hamar rájövünk, hogy nem vagyunk egyedül. Sem a problémáinkkal, sem azzal, hogy egyáltalán van problémánk. A sorstársak megtalálása feloldja a szociális, verbális gátakat és képessé tesz a kapcsolódásra. Idővel nem csak a foglalkozások keretében, hanem csapatépítő programokon, a szabadidőnkben is találkozunk. Egyszerűen azért, mert együtt lenni jó!

483509228_1124113839751694_3509718684946075283_n.jpg

Referenciák - Saját élmények alapján rendezett előadásaim:

  • A KépMásban a női identitás kérdését vizsgáltuk a sérültség vonatkozásában

  • Az Anya-e vagy? egy bevállalós stand up az anyává válás folyamatáról tabuk nélkül.

  • A KÖT-EL-ÉK - "Okos lány, túlteszi magát rajta!" pedig a generációs különbségekről és az otthonról hozott minták hatásairól szól.

kepmas-probalom-tulkiabalni-magam-original-106373.jpg

A pszichológus szerepe a csoportban

Bakonyvári Barbara pszichológus konzulensként kíséri a folyamatot.

Bár a Visszhang csoport nem pszichoterápiás folyamat, az önismereti munka során felmerülhetnek mélyebb témák. Ezért dolgozom együtt Bakonyvári Barbarával, aki pszichológus konzulensként segíti a csoport működését.
 

  • Szakmai támogatást nyújt a csoportdinamika alakításában.
     

  • Biztosítja, hogy minden résztvevő számára komfortos és támogató legyen a folyamat.
     

  • Segít abban, hogy ha valaki mélyebb önismereti munkára vágyik, megfelelő irányba indulhasson tovább.

Avatar 102

Visszhang Drámacsoportok

Itt jelentkezhetsz a foglalkozásaimra

Melyik foglalkozásra szeretnél jelentkezni?

Kérlek válassz a legördülő listából!

Mely napon lenne alkalmas számodra a foglalkozás?

Kérlek jelöld be az összes alkalmas napot.

Mely idősávban lenne alkalmas számodra a foglalkozás?

Kérlek jelöld be az összes alkalmas időpontot.

Szeretnéd igénybe venni az előjelentkezési kedvezményt? (ehhez július 31-ig szükséges elutalnod az első havi foglalkozásdíjat!)
Igen
Nem
bottom of page